تاثیر مداخله ی آموزش اصلاح سبک زندگی بر آگاهی و نگرش و رفتار کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون شهر ارومیه
|
مرادعلی زارعی پور، رضا صادقی، احسان موحد، محمد سعید جدگال* |
|
|
چکیده: (346 مشاهده) |
مقدمه: فشار خون بالا یکی از بیماری های مزمن بوده که به عنوان قاتل خاموش و بحران بهداشت عمومی جهان معرفی شده است و انجام اقدامات مؤثر برای پیشگیری و کنترل فشار خون میتواند منجر به کاهش عوارض ناشی از آن شود.
هدف: مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله ی آموزشی برآگاهی و نگرش و رفتار کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام گردید.
روش: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که در سال 1396 بر روی 160 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ارومیه که به دو گروه مداخله و کنترل (هر کدام 80 نفر) تقسیم شدند؛ انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی مشتمل بر سوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و رفتارهای خودکنترلی پرفشاری خون بود. مداخله ی آموزشی طی سه جلسه ی 45 دقیقه ای انجام شد که شامل علائـم بیماری، عوارض بیماری و اصلاح شیوه ی زندگی، اهمیـت مصـرف مـنظم دارو، ضــرورت کنتــرل مرتــب فشــار خــون، اســتانداردهای اندازه گیری فشارخون و عوارض دارویی بود. قبل از آموزش، اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری و بعد از 3 ماه مجددا پرسشنامه تکمیل گردید. داده ها در نرم افزار SPSSv.16 با آزمون های کای دو، تست دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار کنترل فشار خون تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. (05/0P ˃) اما نمرات آگاهی، نگرش، رفتار کنترل فشار خون پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با کنترل افزایش نشان داده و اختلاف معنی دار بود. (05/0P <)
نتیجه گیری: نتایج نشانگر این است که برنامه ی مداخله ی آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار کنترل فشار خون موثر است؛ و از طریق ارتقاء سطح آگاهی و نگرش می توان رفتارهای کنترل فشار خون را در بیماران پر فشاری خون بهبود داد. |
|
واژههای کلیدی: آگاهی، نگرش، رفتار، پرفشاری خون |
|
متن کامل [PDF 1146 kb]
(129 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ویژه نشریه دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳۰
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|