[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 13 - ( پرستاری گروه های آسیب پذیر 1396 ) ::
جلد 4 شماره 13 صفحات 31-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش مهارت‌های خودیاری لباس پوشیدن بر اضطراب و پرخاشگری پسران نوجوان کم‌توان ذهنی
آناهیتا خدابخشی کولایی*، مجتبی فتحی می آبادی، مرجان مجرب
چکیده:   (3547 مشاهده)
مقدمه: کم­توانی ذهنی تمام جنبه­ های زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار می­ دهد. از این رو، برنامه­ های آموزشی مهارت­ های خودیاری می­ تواند در کاهش اضطراب و پرخاشگری این افراد  به هنگام کاربرد آن مهارت موثر باشد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر آموزش مهارت­ های خودیاری لباس پوشیدن بر کاهش اضطراب و پرخاشگری پسران نوجوان کم توان ذهنی مقیم در مرکز نگهداری نسیبه شهر ملایر انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی با پیش و پس­ آزمون با گروه کنترل است. 32 پسر کم­ توان ذهنی به صورت نمونه گیری در دسترس از مرکز نگهداری پسران معلول ذهنی نسیبه شهر ملایر در سال 1395 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه­های خودیاری را در طی 13 جلسه به صورت هفته ای یکبار و به مدت زمان 45 دقیقه دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه پرخاشگری کودک نلسون و مقیاس اضطراب اسپنس بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش، تفاوت آماری معنی داری بین نمرات پرخاشگری پیش ­آزمون (92/15 ± 06/97) و پس ­آزمون (96/8±59) در گروه آزمایش نشان داد(0001/0P=). همچنین، تفاوت آماری معنی داری در نمرات اضطراب پیش­ آزمون (11/35±31/100) و پس­ آزمون (65/4±06/66) در پسران کم ­توان ذهنی قبل و بعد از آموزش مهارت­ های خودیاری وجود داشت(0001/0P=).
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­ های خودیاری لباس پوشیدن موجب ارتقای مشکلات رفتاری چون اضطراب و پرخاشگری در کودکان کم­ توان ذهنی در حین تعویض لباس شده است. از این رو به مربیان و روان شناسان شاغل در این مراکز پیشنهاد می­ شود که با آموزش مهارت­ های خودیاری، به کاهش اضطراب و پرخاشگری این افراد کمک کنند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های خودیاری، اضطراب، پرخاشگری، کم توان ذهنی
متن کامل [PDF 776 kb]   (5250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ویژه نشریه
دریافت: 1396/11/9 | پذیرش: 1396/12/26 | انتشار: 1396/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effect of dressing self-help skill training on anxiety and aggression among boys with intellectual disability . nvj. 2018; 4 (13) :19-31
URL: http://njv.bpums.ac.ir/article-1-814-fa.html

خدابخشی کولایی آناهیتا، فتحی می آبادی مجتبی، مجرب مرجان. اثر آموزش مهارت‌های خودیاری لباس پوشیدن بر اضطراب و پرخاشگری پسران نوجوان کم‌توان ذهنی . پرستاری گروه های آسیب پذیر. 1396; 4 (13) :31-19

URL: http://njv.bpums.ac.ir/article-1-814-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 13 - ( پرستاری گروه های آسیب پذیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پرستاری گروههای آسیب پذیر Nursing of the Vulnerables
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414