بررسی میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به سه درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهر یزد بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت
|
سید کاظم کاظمینی، محمد حسین زارع مهرجردی، اعظم سامیه زرگر، ملیحه راغبیان، علی دهقان* |
|
|
چکیده: (731 مشاهده) |
- رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت هست با توجه به اجرایی شدن برنامه طرحتحولنظامسلامت باهدف ارائه خدمات مطلوب به بیماران، توجه به رضایتمندی بیماران از اجرایی شدن این طرح، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
- مطالعهحاضر باهدف تعیین میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به سه درمانگاهتخصصی و فوقتخصصی شهریزد بعد از اجرای طرحتحولنظامسلامت انجامگرفته است.
- این پژوهش بهصورت توصیفی-مقطعی در سال1394 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران مراجعهکننده به سه درمانگاه شهریزد بودند که حداقل یکبار قبلاز اجرای طرحتحول(بازه زمانی 92-89) و مجدداً در نیمهاولسال94به درمانگاه مراجعهداشتهاند. 1760 بیمار به نسبت سهم هر درمانگاه به روش تصادفی چندمرحلهای و با مراجعه مستمر انتخابشدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که با نرمافزار SPSS 22 تجزیه و تحلیلشد.
- طیپژوهش انجامشده 1/52%مراجعهکنندگان بیماران بومی و 9/47% غیربومی بودند. به طورکلی میانگین رضایتکلی بیماران مراجعهکننده به کلینیکهای مربوطه از وضعیت درمانگاهها 1/78% مطلوب، 7/15% متوسط و2/6% ناراضی بود. در نهایت 3/96% از بیماران مراجعهکننده به درمانگاهها اعلام کردند که به دلیل وجود پزشکانمجرب، کیفیت بالایخدمات و هزینهدرمانی کم مجدداً این درمانگاهها را انتخاب میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به رضایتمندی خوب بیماران از درمانگاهها به دلیل افزایش امکانات و مزایای که طی اجراییشدن طرحتحول برای بیماران در درمانگاها فراهم شده و نیز افزایش حضور بیماران غیربومی دراستانیزد به نظر میرسد در سالهای آینده بیماران بیشتری به کلینیکهای مربوطه مراجعه داشتهباشند بنابراین پیشنهاد میگردد مدیران درمانگاهها و مسئولین محترم برنامههای جامعی را درجهت ماندگاری و افزایش رضایت مراجعهکنندگان تدوین و زمینه را برای توریستدرمانی مهیا نمایند. |
|
واژههای کلیدی: رضایتمندی بیماران، درمانگاه، طرح تحول نظام سلامت |
|
متن کامل [PDF 683 kb]
(338 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ویژه نشریه دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳۱
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|